Regionaal retour- en verwerkingssysteem verfrestanten
In samenwerking met ketenpartners een businessmodel voor een regionaal retour- en verwerkingssysteem voor verfrestanten opstellen, teneinde de haalbaarheid hiervan vast te stellen.
Achtergrond
Tijdens een Lifeport@ Circulaire Kickstart traject stuitte het team op het probleem van verfresten. Schildersbedrijven kunnen ongeopende verfblikken veelal retour te doen naar de leverancier. Verfblikken die reeds geopend zijn laten ze waar mogelijk achter bij de klant (m.n. particulieren die het regelmatig ook niet meer gebruiken en als chemisch afval wegbrengen), echter lukt dat niet altijd waardoor ze met verfrestanten blijven zitten. Hier wordt vervolgens vaak op de volgende twee manieren mee omgegaan:
- Als de verf vervuild is of er enkel nog een bodempje inzit (deze is vaak vervuild en daardoor van mindere kwaliteit) wordt deze uitgehard en daarna, soms met blik en al, bij het restafval gedaan. Het restafval gaat uiteindelijk de verbrandingsoven in;
- Als er nog voldoende verf van goede kwaliteit in zit komt deze in de voorraad terecht voor een eventuele volgende klus. Soms blijft deze verf in de voorraad hangen omdat het een te specifieke kleur is die weinig wordt toegepast of de kwaliteit achteruit is gegaan en daardoor onvoldoende werkbaar is. Uiteindelijk komt deze verf dan ook regelmatig uitgehard, soms met blik en al, bij het restafval terecht. Dit afval gaat uiteindelijk dan ook de verbrandingsoven in.
In beide situaties gaan grondstoffen verloren wat een negatieve impact heeft op de financiën en het milieu.
Voorgaande is herkenbaar bij nagenoeg alle mkb schildersbedrijven. Schildersbedrijven hebben hier niet direct zelf een oplossing voor, zijn ook druk met de ‘waan van de dag’, echter zouden vanuit financieel- en milieuoogpunt wel graag een oplossing zien.
Ín het netwerk kwamen we in contact met InterCheM in Beuningen. Onder de naam ‘Inter-GreeN’ startte het een samenwerking met AKZO Nobel om verf op grote schaal te recyclen en her te gebruiken. Voor muurverf is dit inmiddels gelukt en er wordt gekeken of dit ook voor coatings mogelijk is. In de combinatie van contacten ontstond het idee of het niet mogelijk is om op regionale schaal verfrestanten die vanuit Nijmeegse schildersbedrijven nu bij het restafval gaan, op één of enkele centrale plekken te verzamelen en deze dan door Inter-GreeN te laten recyclen en/of hergebruiken? En eventueel de gerecyclede verf weer bij de schildersbedrijven afzetten (closed loop)?
Om dit retour- en verwerkingssysteem werkbaar te maken voor alle ketenpartners dient het aan te sluiten bij reeds bestaande processen. Vanuit dit perspectief zou het systeem er dan bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien:
- Schildersbedrijven kopen hun verf in via verfwinkels/-groothandels. Bij de afgifte van nieuwe verf bestaat de mogelijkheid verfrestanten retour te doen/nemen. Indien nodig/gewenst is hier al een kwaliteitsbeoordeling van de retourstroom uit te voeren;
- Bij de verfwinkels/-groothandels worden de verfrestanten opgeslagen tot dat het opslagmiddel (bijv. container) vol is;
- Het volle opslagmiddel wordt getransporteerd naar Inter-GreeN;
- Inter-Green beoordeelt de kwaliteit van de verfrestanten en verwerkt deze voor zover mogelijk tot gerecyclede verf;
- De gerecyclede verf is dan via de verfwinkels/-groothandels weer te verkopen aan de schildersbedrijven.
Alle ketenpartners halen voordelen uit dit systeem: - Schildersbedrijven: kostenbesparing op afvalverwerking, duurzame producten, positief effect op het milieu en ‘duurzaam’ imago;
- Verfwinkels/-groothandels: aanvullende service en producten voor klanten, positief effect op het milieu en ‘duurzaam’ imago;
- Inter-GreeN: meer grondstoffen en verkoop van producten, positief effect op het milieu en ‘duurzaam’ imago.
Voor zover bij ons bekend bestaat een retour- en verwerkingssysteem zoals wij hiervoor schetsen nog niet. Wanneer blijkt dat dit systeem haalbaar is, maakt dit het een uniek systeem dat positieve promotie creëert voor alle ketenpartners en de gemeente.
Alle hiervoor genoemde bedrijven hebben wij gesproken en zij staan positief tegenover het idee. Zij zien de voordelen van het systeem en zijn dan ook bereidt mee te werken aan verdere uitwerking hiervan door middel van inbreng van hun expertise en netwerk. De eerste stap die nu genomen dient te worden is het systeem verder vormgeven en toetsen of deze haalbaar is.