Digitaliseringsvouchers voor mkb-bedrijven regio Arnhem-Nijmegen
Mkb-ondernemers uit de regio Arnhem-Nijmegen konden vouchers aanvragen voor hulp bij digitalisering, bijvoorbeeld om een webwinkel op te starten of app te ontwikkelen. Ook waren er mogelijkheden voor gratis webinars over kansen in digitalisering.
Mkb-ondernemers uit de regio Arnhem-Nijmegen kunnen vanaf 1 maart 2021 vouchers aanvragen voor hulp bij digitalisering, bijvoorbeeld om een webwinkel op te starten of app te ontwikkelen. Vanaf 23 februari zijn er ook gratis webinars over de mogelijkheden en kansen in digitalisering. Hiermee ondersteunen de deelnemende gemeenten in de regio bedrijven die zich met digitalisering willen versterken.
Door een krachtenbundeling van ondernemers en gemeenten in de regio in het programma MKBDeal Sm@rt Together Regio Arnhem-Nijmegen zijn er vanaf 1 maart digitaliseringsvouchers beschikbaar voor het mkb met 1-50 werknemers. Deze dekken 50% van de kosten (tot € 2500,-). De diensten moeten bij leveranciers in de regio Arnhem-Nijmegen worden afgenomen. Zo wordt er een intensieve samenwerking tussen mkb-ondernemers en digitaliseringsleveranciers gestimuleerd en krijgt de regionale economie een impuls. De regeling loopt per gemeente tot het budgetplafond is bereikt.
Digitaliseringsbehoefte
De meeste mkb’ers beseffen, mede door de ontwikkelingen rondom Covid-19, dat digitalisering kansen met zich meebrengt voor groei en innovatie, maar hebben vaak niet het geld, de tijd en de kennis om deze daadwerkelijk te benutten. Om bedrijven hierin te ondersteunen worden er voorafgaand online informatiesessies aangeboden waarin de mkb-ondernemer informatie over het voucherprogramma, leveranciers en de digitaliseringsmogelijkheden krijgt. Op de website is tevens een uitgebreide lijst van regionale digitaliseringsleveranciers te vinden. Aanbieders van digitaliseringsdiensten kunnen zich hiervoor via de website aanmelden.
Aanvragen en aanbieden
Op 23 februari starten de informatieve webinars en vanaf 1 maart kunnen ondernemers een voucheraanvraag op de website indienen. Aanmelden voor de webinars, de randvoorwaarden voor de voucherregeling en (vanaf 1 maart) het aanvraagformulier zijn te vinden op https://smarttogether-arnhemnijmegen.nl. De uitvoering van het digitaliseringsprogramma is in handen van innovatieplatform @lifeport_mkb dat eerder voucherprogramma’s voor de gemeenten in het Rijk van Nijmegen uitvoerde. Een toetsingscommissie met daarin onder andere IT-experts bekijkt of de aanvraag aan de volwaarden voldoet.
MKB-deal Sm@rt Together voor regionale impuls
Een impuls geven aan digitalisering in het mkb. Dat is het doel van de MKB-deal Arnhem – Nijmegen Sm@rt Together. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft hiervoor een bedrag van 400.000 euro toegekend. De totale investering in het mkb bedraagt 1,6 miljoen euro, dankzij een belangrijke financiële bijdrage van de regiogemeenten en de provincie Gelderland. De gemeenten in de regio Arnhem – Nijmegen gaan de komende drie jaar onder de noemer Sm@rt Together samen met de provincie Gelderland en diverse belangen- en ondernemersverenigingen honderden midden- en kleinbedrijven in de regio helpen bij uiteenlopende vragen en investeringen rond digitalisering – van het opzetten van een webshop of socialmediacampagne tot het ontwikkelen van nieuwe afzetmarkten en verdienmodellen.
Opbrengst
Met praktische vouchers brachten 17 gemeenten in de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen de digitalisering van het kleinere mkb in een versnelling. Door ze in webinars op de mogelijkheden te wijzen en ze regionaal aan aanbieders van digitalisering te koppelen. Nu het voucherprogramma is afgerond kijkt de regio terug op de behaalde resultaten en de belangrijkste lessen. En worden mkb-ers opgeroepen deel te nemen aan de volgende fase.
Klinkende resultaten
Op 1 maart werd het digitaliseringsvoucherprogramma voor het mkb in 17 gemeenten in de Groene Metropoolregio door het innovatie ecosysteem RvN@ Lifeport mkb uitgerold. De regio is trots op het behaalde resultaat. Tussen 1 maart en 1 september 2021 hebben 240 ondernemers een digitaliseringsvoucher ontvangen. Via de website van Sm@rt Together verbonden zich 519 aanbieders van digitaliseringsdiensten aan het programma. Er werd via de voucherregeling voor bijna twee miljoen euro aan offertes bij hen opgevraagd. De gemiddelde offertemultiplier van de toegekende vouchers verschilde per gemeente, maar ligt gemiddeld op tweeënhalf tot drie keer het voucherbedrag. De begeleidende twaalf webinars waarin ondernemers door ondernemers over de voucherregeling en specifieke digitaliseringsonderwerpen en kansen werden geïnformeerd zijn inmiddels al meer dan 2.000 keer bekeken.
De regionale gemeentelijke kartrekkers van de MKBdeal en wethouders Economische Zaken (Monique Esselbrugge – Nijmegen, Jan van Dellen – Arnhem en Martin Som – Montferland) zijn blij met het behaalde resultaat van de eerste pijler. “De MKB-deal heeft het midden-en kleinbedrijf op het juiste moment een versnelling in de transitie naar digitalisering gegeven. Een prachtig resultaat voor de ondernemers, de zeventien gemeenten van de Groene Metropoolregio Arnhem – Nijmegen en de provincie Gelderland.”
Activiteiten MKB-deal regio Arnhem-Nijmegen Sm@rt Together
Dankzij het bundelen van de krachten en een belangrijke financiële bijdrage van de gemeenten en Provincie Gelderland wist de regio eind 2020 samen met ondernemersverenigingen een MKB-deal voor de regio binnen te halen. De MKB-deal Sm@rt Together is ingediend door achttien gemeenten in de regio Arnhem – Nijmegen (Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar), de Provincie Gelderland, The Economic Board, Rabobank, RCT Gelderland, RvN@ en de Ondernemersverenigingen: VNO-NCW Midden, OKA, Lindus, Veron, ECN, OCO en StaB. Samen zetten zij zich voor ondernemers voor het mkb in op een intensieve samenwerking tussen bijvoorbeeld ondernemers, centrummanagers en de lokale overheid; een maatgerichte aanpak waarvan uiteindelijk de hele lokale en regionale economie zal meeprofiteren. Ilko Bosman, voorzitter VNO-NCW Midden regio Arnhem/Nijmegen zegt over de samenwerking: “Ik ben het meest trots dat we hele concrete resultaten hebben waar ondernemers niet straks maar vandaag mee aan de slag kunnen en dat we dit bereikt hebben door gezamenlijk op te trekken als ondernemers en overheid. Meer inzetten op digitalisering voor ondernemers is van groot belang, maar ook complex omdat iedereen daarbij een andere behoefte heeft. De MKB-deal was hiervoor een perfect instrument, omdat het ons in staat stelde ondernemers individueel te kunnen helpen met een voucher. Zij konden daarmee rondom een digitalisering een stap zetten die bij hun behoefte aansloot. En daarmee hebben we voor de hele regio digitalisering naar een hoger plan kunnen tillen.”
Digitaliseringsdoeleinden
De digitalisering kon betrekking hebben op het aanbod van producten en diensten, het efficiënter maken van de bedrijfsvoering en het online beter bereiken van potentiële klanten. Door de gevolgen van de pandemie werd de noodzaak voor het bedienen van klanten op afstand vergroot en dat vertaalde zich direct in de digitaliseringsactiviteiten. Veruit de meeste mkb-ondernemers hebben de voucher voor het bouwen van een eerste website of het moderniseren van de huidige ingezet (zie figuur 1). Bedrijven verbeterden verder hun online vindbaarheid door zoekwoordenoptimalisatie op de website door te voeren en online marketingcommunicatie kanalen zoals Instagram, LinkedIn, Facebook en Twitter in te richten. Om klanten direct online te kunnen bedienen bouwden een aantal ondernemers een webshop voor de verkoop van producten. Ook werden online omgevingen, zoals apps, gebouwd waarin klanten in staat worden gesteld hun eigen data veilig te uploaden, trainingen te volgen of producten samen te stellen. Om meer klanten sneller en efficiënter te kunnen bedienen, kozen een aantal bedrijven ervoor hun interne bedrijfsprocessen te digitaliseren.
Sectoren
Met de voucherregeling werd zeer diverse groep mkb’ers bereikt. Het grootste aandeel in aanvragen hebben de sectoren Groot- en detailhandel (24%) met Advisering, onderzoek en overige specialistische zakelijke dienstverlening (18%). De horeca, hieronder in de figuur onder de noemer van Logies-, maaltijd- en drankverstrekking, nam een tiende van de aanvragen voor zijn rekening. De brede spreiding van de sectoren sluit aan bij de doelstelling van de MKB-deal om het mkb zo breed mogelijk te ondersteunen.